Beograd je jedan od četiri velike evropske prestonice koje se nalaze na Dunavu i jedna od dve koje se nalaze na Savi. Zato i ne čudi što se Beograd može ponositi i predivnim mostovima koji se na ovim rekama nalaze. Svaki od njih, pored neosporne lepote, ima i svoje svetske rekorde.
Brankov Most
Prvobitno se ovaj most nazivao most „Bratstva i jedinstva“. Međutim, ovaj naziv nikada nije bio prihvaćen u narodu, pa se odomaćio naziv „Brankov most“ po pesniku Branku Radičeviću.
Ovaj most je svojevremeni svetski rekorder jer poseduje glavni raspon od 261 metara. Zanimljivo je to da Brankov most ustvari čine dva samostalna mosta blizanca od kojih je jedan, onaj u pravcu Novog Beograda, stariji čak 15 godina. Nakon 15 godina upotrebe ovog mosta i izgradnje Novog Beograda, njegov kapacitet je postao nedovoljan. Kada prolazite Savskim šetalištem ili krstarite rekom ispod ovog mosta obratite pažnju. Videćete da su u pitanju dva potpuno odvojena mosta, čak u detaljima i različita. A kada prelazite preko njega razliku je gotovo nemoguće primetiti.
Most Gazela
Gazela je po obimu saobraćaja najznačajniji gradski most. Deo je čuvene „Mostarske petlje“, jednog od najsavršenijih sistema ovog tipa u Evropi. I ovaj most je jedinstven i prvi u svetu po tome što je napravljen kombinacijom sistema grede i luka, koji je prvi put primenjen upravo na ovom mostu. Upravo odatle dolazi neobično i zagonetno ime ovog mosta. Gledan iz profila neodoljivo podseća na gazelu u trku koja preskače reku.
Most na Adi
Najnoviji, najlepši i najveličanstveniji savski most ujedno je i novi vizuelni simbol glavnog grada Srbije. Ovaj most je je najveći viseći most na svetu koji „visi“ na samo jednom stubu (pilonu). Ono što je još neobičnije i što zasigurno skoro neće biti prevaziđeno je činjenica da se stub ne nalazi na sredini mosta tj. reke pa vizuelno izgleda prilično „nestabilno“. Zanimljiva je i činjenica da je po dužini kablova o koje je most okačen, ovo treći most na svetu. Naime, dužina svih kablova okačenih o stub iznosi oko 1.000 kilometara što je približno isto razdaljini između Beograda i Ankare. Po dužini kablova ovaj most premašuju samo dva mosta u Rusiji. Postoji još jedna zanimljiva činjenica – Most na Adi je najskuplji most na svetu kada je u pitanju cena dužnog metra.
Novi Železnički most
Ovo je prvi železnički viseći most u Evropi i prvi na kome je primenjen sistem zategnutih užadi. Dugačak je 1928 metara. Projektovao ga je akademik Nikola Hajdin, inženjer i sadašnji predsednik Srpske akademije nauka i umetnosti.
Beogradski mostovi su simboli grada i prošetajte popularnim šetalištem kod Savamale i pored reke, sigurno ćete ih nakon ovog teksta drugačije posmatrati. Za goste Beograda i turiste najbolje je rezervisati udoban apartman u Beogradu i krenuti u razgledanje grada, dve reke i mostova koje će učiniti da se uvek vratite.
May 3, 2016
Most na Adi je cist plagijat ,naime isti most postoji u Nici preko neke recice. Nas most je samo uvecana verzija istog …a to sto je najskuplji ..to ne iznenadjuje …treba svima udovoljiti na racun naroda i poreskih obveznika..
January 4, 2017
Postovana “Pametnice”,
Nije koerktno da preuzimate tudje fotografije bez informacije a autoru i sajta sa koga su preuzete. Fotografija Brankovog mosta je deo materijala sa bloga zradovic.blogspot.com, autora Zorana Radovica.
I jos nesto. Fotografija ispod naslova Novi zeleznicki most ne odgovara naslovu. Na slici je Stari savski most a ne Novi zeleznicki.
January 13, 2017
Poštovani,
Hvala Vam na ukazanim greškama i izvinjavamo se zbog istih, ispravićemo ih. Ovaj neprofitabilni blog-sajt je namenjen isključivo sakupljanju i objavljivanju interesantnih i korisnih informacija za čitaoce koji zaobilaze popularističke i bombastične naslove i vesti, sa namerom da se zaista nešto nauči. Ukoliko imate savet ili sugestiju slobodno nam pišite – uvažićemo sve ispravke.
Srdačan pozdrav i srećni praznici!