Digitalna revolucja je dovela do brojnih izmena u svim aspektima života, a na planu poslovanja je učinila da automatizacija procesa, pojednostavljen monitoring na daljinu i različite solucije u pogledu komunikacije dovedu do značajne izmene prioriteta.
Kompetitivna atmosfera dodatno podstiče fokus poslodavaca na kompetencije zaposlenih, dok njihovo mesto boravka (koje može biti u drugom gradu, državi, pa i na drugom kontinentu) ne predstavlja bitnu stavku. Rad na daljinu postaje uobičajena praksa za sva poslovanja čija priroda to dozvoljava, tačnije prestaje da bude alternativno rešenje i postaje preferencija ukoliko za njega postoje mogućnosti.
Mane rada na daljinu
Pitanje benefita rada na daljinu može biti diskutabilno, budući da su mišljenja podvojena, te da postoje oni koji smatraju da je ovakvo rešenje “nužno zlo”. Ovakvo mišljenje je zasnovano na konstataciji da benefiti takozvanog remote modela rada padaju u senku njegovih manjkavosti, koje se pre svega odnose na distrakcije kojima zaposleni mogu biti izloženi u toku radnog vremena ukoliko rade od kuće. Oni koji zagovaraju rad iz tradicionalne kancelarije će takođe isticati komunikaciju u okviru kolektiva kao veoma bitnu stavku, čiji kvalitet može biti doveden u pitanje izostankom neposrednog kontakta među kolegama.
Prednosti rada na daljinu
Rad na daljinu je značajno dobio na popularnosti poslednjih godina s razlogom. Iako postoje pojedinosti koje ovakav princip rada mogu dovesti u pitanje, benefiti koje on donosi poslovanjima, čini se, ipak prave dovoljno veliku razliku koja navodi kompanije na odluku u njegovu korist.
Komunikacijske limite sve efikasnije brišu kanali za komunikaciju putem interneta, koji su skrojeni upravo za potrebe poslovanja. Najveća prednost se ipak odnosi na odabir zaposlenih, koji sada nema ograničenja poput njihovog mesta prebivališta i može biti zasnovan isključivo na njihovim kompetencijama.
Rad na daljinu i pitanje radnog prostora
Takozvani remote rad znači takođe da zaposleni treba da organizuju svoj radni prostor samostalno. U zavisnosti od potreba radnih zadataka, kompanije će svojim zaposlenima obezbediti neophodna sredstva za rad, koja će oni koristiti u okviru radnih procesa. O potrošnom kancelarijskom materijalu kao što je papir za štampanje ili toneri, zaposleni samostalno vode brigu u smislu da ne mogu da se oslone na snabdevenost dovoljnim količinama istih, koja se podrazumeva u tradicionalnoj kancelariji.
Pred zaposlenima je zadatak da izdvoje prostor u okviru svojih domova i prilagode ga potrebama svog radnog mesta, dakle da u njega uključe sve one elemente tradicionalne kancelarije koji su neophdoni za izvršavanje
njihovih zaduženja. Isto tako, oni sada mogu da prilagode ovaj prostor svojim specifičnim potrebama i na taj način da učine svoje radne dane prijatnijim, a samim time i produktivnijim.
Rad od kuće iz perspektive zaposlenih
Pod uticajem globalne pandemije, koja je u jednom trenutku potpuno izmenila obrasce ponašanja u svim segmentima života na globalnom planu, rad od kuće su počele da praktikuju i one kompanije i institucije kojima ovo u uobičajenim okolnostima ne bi bio izbor. Ovo je dovelo do brojnih diskusija na datu temu među zaposlenima, a naročito među onima čije privatne okolnosti ne idu u prilog ovakvom modelu rada. Pretpostavka je da u određenim slučajevima rad od kuće nije odgovarao zaposlenima zato što su naglo dovedeni u situaciju da izmene svoju svakodnevicu ne bi mu se prilagodili.
U ovom smislu su najviše bili pogođeni roditelji male dece, kao i oni čiji životni prostor ne pruža mogućnost obrazovanja izolovanog radnog prostora. Sa druge strane, ovakav princip rada je odobren i podržan od strane zaposlenih u sektorima poput IT-a, kao i među mladima. Rad od kuće za ove grupe je od samih početaka značio pre svega uštedu vremena i energije, kao i mogućnost komfora i prilagođavanja pre svega sopstvenim potrebama u cilju postizanja što boljih rezultata. Ukoliko se kao poslodavac dvoumite u vezi sa vidom angažmana svojih zaposlenih, postavite na tas sve prednosti i mane rada od kuće i rada iz tradicionalne kancelarije i donesite odluku na osnovu svojih prioriteta i ciljeva svog poslovanja.
Rad na daljinu će vam omogućiti veće slobode pri odabiru zaposlenih kojima ćete ukazati poverenje povodom vođenja procesa vašeg biznisa, a istovremeno ćete manje sredstava ulagati u poslovni prostor. S druge strane, ukoliko razmatrate angažman za rad od kuće kao zaposleni, postoji velika šansa da će on, ukoliko mu pristupite imajući na umu svoje mogućnosti i potrebe u ovom smislu, pred vama otvoriti brojne prilike za poslovni napredak i doprineti kvalitetu vašeg privatnog života. Ovakav model rada je jedan od rezultata tehnološkog napretka, a samim time i napretka poslovanja, na koje digitalizacija direktno utiče.
PR tekst